Fost-am Omu Pădurii/ Şi nu m-o mâncat lupii

Nonagenarul Ilie Buda din Groşii Ţibleşului a urcat la munte la 13 ani. A luat în mână bota de cioban şi n-a mai lăsat-o. Acum, la 93 de ani, conform actelor... deşi tot el spune că abia la doi ani i-au făcut părinţii certificatul de naştere, e tot la stână. "Toată viaţa tot cu oile am fost, de la 13 ani. Nu cred că mi-o fo’ greu în veci, amu’ numa’ că mi-i mai greu de umblat. O fo’ şi greu, când o venit ungurii şi o luat Transilvania şi nu erau bucate deloc, n-o adus nimic în Ardeal. O fost foamete mare şi o adus ceva măzărică, da’ n-o putea mânca lumea. Noi am fost tot la stână, am avut vaci, oi, am avut ce mânca. Fost-am şi-n război, la Budapesta, de-am stat acolo un an şi şase luni. Nici acolo n-o fo’ de perit. Sub comunişti iar n-o fo’ greu, că ai lucrat, s-o făcut colectiv, da’ ne-o lăsat să ţinem şi oi şi marhă", sintetizează omul, în fugă, decenii întregi de viaţă.
• Omul pădurilor
Întrebat de secretul longevităţii sale, Ilie Buda nu prea ştie ce să zică... A trăit pur şi simplu. Şi a muncit.
"M-am hrănit cu mămăligă, cu lapte, cu brânză. Şi cu horincă, dară, că de la 18 ani încoace am tot făcut, în tăt anu’", spune omul care tocmai învârtea într-un cazan de ţuică, sus în munţi, la stâna de pe Minghet.
"Un orăşean nu rezistă aici. De la 13 ani am purtat stânele pă culmi. Amu’ nu mai umblă nime’. Nu ştiu de ce-o oprit statu’ oile să urce la munte. O fo’ 3600 de oi în Groşi, şi-amu’ nu-s 1000!
Avut-am dară şi aventuri, ne-o luat ursu’ oaia, l-am urmărit cu câinii, i-am dat cu bota-n cap. O dat cu oaia după mine, de mă lovea, îmi şi rupea picorul! L-am fugărit până la o râpă unde o sărit şi dus o fost. Nu m-am temut de animalele pădurii, numa’ de porcii mistreţi, ăia-s răi tare. Porcu’ rănit te loveşte de te rupe! Avut-am şi lupi pe-aci, am fo’ 9 oameni şi 9 câini şi o sărit lupii între oi, până o omorât 20 n-am reuşit a face nimic, aşa furioşi erau. Da’ erau vremuri când umblau şi 30 laolaltă. Amu’ nici lupi nu mai sunt", povesteşte nonagenarul.
• De la Ceauşescu încoace, oamenii nu lucră!"
Cât despre starea actuală a societăţii şi a ţării, baciul Ilie Buda ştie clar care e problema.
"De la Ceauşescu încoace, oamenii nu lucră! Äla-i baiu’! Nu afli om să muncească, nu găsesc om să vină la oi. Aia e! Mai bine şade flămând, decât să lucreze. De aia îi bai cu ţara...", concluzionează omul care, la 93 de ani, coseşte, crapă lemne, face horincă.

Sursa: GlasulMM
Maramuresul OnlineMaramuresul Online


Leave a Reply