Sorina Mariş, tînăra doinitoare a Maramureşului Istoric

Foto : Sorina Mariş
Cu un ataşament special faţă de muzica populară, tînăra Sorina Mariş a început de mică să cînte melodiile străvechi pe care bunica ei le-a cules de-a lungul vieţii. Crescută, totodată, într-un spaţiu feeric în care cîntecul şi-a statornicit un loc special, Sorina a prins drag de tot ceea ce înseamnă obiceiuri şi tradiţii populare. Cinsteşte folclorul maramureşean, atît înterpretînd melodiile pe care bunica ei i le dăruieşte din tinereţile sale, cît şi purtînd, cu multă mîndrie, portul popular din zona Borşei, tărîm care i-a cuibărit copilăria.
Aşa cum aminteam, Sorina a început să cînte de mică. Născută într-o familie în care cîntecul are tradiţie, tînăra a ales, peste ani, să ducă mai departe acest dar, perfecţionîndu-se. În prezent, este elevă în clasa a XI-a a Grupului Şcolar Sanitar Baia Mare şi urmează, în cel de-al doilea an deja, cursurile Şcolii Populare de Artă, secţia canto. "Am început să cînt de mică. Cîntecul a fost la loc de cinste în familia noastră. Provin dintr-o familie de preoţi, de-a lungul vremurilor cu toţii demonstrîndu-şi valenţele lor vocale. Tocmai de aceea am ales să  urmez, în paralel cu liceul,  cursurile Şcolii Populare de Artă pentru a mă perfecţiona şi a duce, mai departe, tradiţia familiei noastre", a mărturisit Sorina. Cît despre sursa ei de inspiraţie, aici, bunica ei, Elena Mariş, are un rol foarte important. Avînd origini pe Valea Izei, un leagăn autentic al creaţiilor populare, bunica Sorinei fie scoate din cutia amintirilor cîte un cîntec, fie, adunîndu-şi gîndurile bătrîneţii, compune noi melodii pe care, Sorina, cu multă mîndrie, le cîntă de fiecare dată cînd are ocazia. "Avînd origini pe Valea Izei, bunica mea este cea care îmi furnizează melodiile. În general, îmi place să cînt muzică lentă, de suflet, ceea ce numim doine; sînt cîntece culese din Maramureşul Istoric şi care reprezintă această regiune", a mai adăugat Sorina. "Măicuţă, cînd m-ai făcut", "Supărare, supărare", "Mîndra mea de astă-vară", "Trece mîndru, nu mă-ntreabă", "Mamă, numai o fată ai" sînt doar cîteva dintre cîntecele pe care Sorina le doineşte de cîte ori are ocazia a urca pe scene. Debutul său a fost marcat în urmă cu cîţiva ani, la ediţia din iarna lui 2006 a Serbărilor Zăpezii de la Borşa. De atunci, a participat la o serie de festivaluri şi spectacole locale, cînd, de fiecare dată, cu plăcere, îmbracă costumul popular regional: batic, cămeşă, poale, zadii, brîu,  ciorapi şi opinci. "Am constatat că am vocaţie în acest domeniu şi mi-aş dori enorm de mult să cresc pentru că mi-ar plăcea să fiu în rîndul celor care cultivă, cinstesc şi iubesc cu adevărat arta populară. Tocmai de aceea le mulţumesc părinţilor şi, în special, bunicilor mei care au crezut în mine şi m-au ajutat pînă acum să îmi urmez acest drum", a subliniat Sorina Mariş. Printre cei care promovează cîntecul popular, Sorina a avut ocazia de a-i cunoaşte şi a le fi aproape interpreţilor deja cunoscuţi precum Ileana Matus, Radu Barbura ori Ancuţa Anghel. Alături de cei din familia Mihali, ai Titianei Mihali, are plăcerea de a cînta ori de cîte ori  se iveşte oportunitatea. Sorina a devenit cunoscută şi prin apariţiile sale pe posturile locale, dar şi la cele cu specific folcloric: Hora TV ori Etno TV.



Sursa: Maramuresul Online

Maramuresul OnlineMaramuresul Online


Leave a Reply